Zo maakt u effectieve landing pages
Onder druk van de toegenomen prijzen voor PPC (pay per click) verkeer wordt het van steeds groter belang om effectievere landing pages te ontwikkelen die converteren. Comsult CMS biedt u geautomatiseerde mogelijkheden om landingpages te genereren. In dit artikel leest u hoe u uw landing pages effectiever kunt maken en zo meer rendement uit uw bezoekers haalt.
Wat is een landing page?
Een landing page is een gespecialiseerde pagina op uw website waar uw bezoeker terecht komt zodra hij op een link heeft geklikt, meestal vanuit een zoekmachine of online marketing campagne. De pagina is meestal compleet afgestemd op één product of dienst en heeft als doel de bezoeker direct iets te laten kopen (online sales) of invullen (leadgeneratie).
Een alternatieve kijk op landing pages
In mijn optiek refereert een landing page ook aan elke pagina op uw website, waar bezoekers uw site binnenkomen. Veel webmasters denken dat bezoekers hun site op de volgende manier gebruiken:
- De bezoeker arriveert op de homepage
- De bezoeker kiest uit het aangeboden menu een product of dienst
- De bezoeker bekijkt de pagina over het product of dienst en
- Koopt het product of vraagt informatie aan
Uiteraard volgen sommige bezoekers dit pad, maar uit analyse met behulp van een pakket als Google Analytics blijkt dat op onze sites ongeveer 90% van de leads en verkopen anders tot stand komen: bezoekers vinden de site via een zoekmachine als Google en komen direct op een 'landing page' voor het product of dienst die ze zochten. Elke pagina uit uw site kan dus worden gezien als potentiële landing page.
Principes voor het ontwerp van hoog converterende en effectieve landing pages zijn dus van belang voor alle pagina's van uw website.
Wat maakt een landing page effectief?
Online marketing experts zijn verdeeld over de volgende vraag: Moet een landing page volledig zijn toegewijd aan één specifiek aanbod en niets anders? Of is het juist verstandig om bezoekers informatie aan te bieden over gerelateerde producten of diensten voor het geval de bezoeker niet geïnteresseerd is in het primaire aanbod?
Wat goed zal werken voor uw specifieke situatie kunt u alleen zeker weten door online experimenteel onderzoek maar als u gericht pay-per-click traffic voor een specifiek aanbod naar uw website trekt adviseer ik meestal om een pagina zonder veel andere informatie te ontwerpen.
De basis elementen van een landing page
Stelt u zich voordat u een landing page ontwerp maakt de volgende vragen:
- Wat biedt u precies aan?
- Wie wilt u aanspreken?
- Waarom zou uw bezoeker geïnteresseerd zijn in uw aanbod?
- Wat moet uw bezoeker doen om te kopen of informeren?
Maak een overzicht met antwoorden op deze vragen en u heeft een basis voor uw landing page. Met dit overzicht als bron vult u de basis elementen in.
Bekijk uw landing page als een samenvattende pagina over het aanbod wat u doet. Het doel van uw landing page is gewoonlijk het snel converteren van bezoek in leads (met een latere follow up) of een directe verkoop. Stuk voor stuk bespreken we de factoren die het succes van uw landing page bepalen.
Lengte van landing pages
Uit online marketing onderzoek komt geen eenduidige aanwijzing over een optimale lengte voor een landing page. Over het algemeen lijkt het verstandig om meer unieke, dure en bijzondere producten of diensten aan te prijzen met meer content en specificaties. Het blijkt overigens dat de complexiteit van uw propositie omgekeerd evenredig samenhangt met de conversie. Pas dus op met te ingewikkelde proposities. Houd het simpel.
Kies de juiste "call to action"
Zorg altijd voor een aansprekende "call to action" en presenteer deze "boven de vouw" van de pagina. Onderzoek naar conversie op internet laat steeds zien dat dit de conversie sterk kan vergroten. Meer algemeen geldt: doe alles wat u kunt om het bezoekers zo makkelijk mogelijk te maken om verder te gaan. Ook in uw tekst kunt u "calls to action" opnemen, bijvoorbeeld door middel van tekstlinks. Zorg dat bezoekers na het klikken uw "call to action" uitkomen op een zo kort mogelijk respons formulier.
Gebruik van kleur, witruimte, typografie en kopteksten
Maak uw teksten aantrekkelijk door te zorgen voor een grafisch aantrekkelijke alinea indeling. Uw landing page moet een opvallende koptekst bevatten. Online onderzoek laat zien dat rood een goede kleur is voor een koptekst. Bezoekers zien het liefste blauwe tekstlinks. Maak ook gebruik van verschillende complementaire kleuren en experimenteer! Met online marketing onderzoek kunt u precies achterhalen welke landingpage het beste resultaat geeft.
Stel een vraag - en geef het antwoord
Beantwoord altijd de hoofdvragen van uw bezoekers. Stel de belangrijkste vragen over uw product en geef zelf het antwoord. Bijvoorbeeld "Hoe kunt u uw site optimaliseren voor meer conversie? Bestel onze online marketing handleiding en werk in tien stappen naar 30% meer conversie".
Geef uw bezoekers iets extra's
Bezoekers zijn dol op gratis extra's. Probeer iets te verzinnen waardoor u tegen lage kosten toch een waardevol aanbod kunt doen. Misschien heeft u specifieke expertise en wilt u net als Comsult een gratis quick scan aanbieden. Andere organisaties geven bijvoorbeeld een gratis product sample. In ruil vraagt u om het e-mail adres van de bezoeker. De opbrengst hiervan zit in de relatie die u kunt opbouwen door bijvoorbeeld later een nieuwsbrief te sturen. Zo kunt u op termijn een waardevol relatiebestand opbouwen, zelfs als deze bezoekers het landing page hoofdaanbod niet direct accepteerden.
Maak slim gebruik van afbeeldingen
Eye tracking onderzoek laat zien dat afbeeldingen op websites meer en langer bekeken worden dan de tekst. Gebruik dit in uw voordeel en verwerk de primaire verkoopargumenten direct in de afbeelding die u gebruikt.
Externe autoriteit - laat anderen getuigen
Onderzoek laat zien dat testimonials van eerdere tevreden klanten of experts in uw branche sterk helpt bij het overtuigen van uw bezoekers. Investeer dus in goede referenties en toon uw successen aan nieuwe bezoekers. De conversie op uw landing page zal er wel bij varen.
Win het vertrouwen - toon objectieve kwaliteitsindicatoren
In tegenstelling tot traditionele verkoop heeft u geen face tot face contact met uw bezoeker. Het winnen van klantvertrouwen op uw landing page is uiterst belangrijk. Een keurmerk of een andere externe kwaliteitsindicator helpt uw conversie vergroten.
Maak korte statements
Hou het kort indien mogelijk. Focus uw landing pages duidelijk op één aanbod en wees duidelijk. Presenteer informatie in duidelijke, korte brokken - gebruik streepjes - en varieer de typologie.
Korte laadtijden
Een traag ladende websites is een beproefd middel om bezoekers weg te jagen. Zorg dus voor een landing page die snel laadt. Investeer in kwalitatief goede hosting en maak uw landing pages niet groter dan nodig. Zorg ook dat uw HTML cross browser compatible is zodat bezoekers uw site zonder problemen kunnen bekijken.
Toon de zoekterm in uw koptekst
Een zeer effectieve manier op conversie van uw landing page te verhogen is het tonen van de zoekopdracht in de koptekst van uw site. Geef uw bezoeker direct het gevoel dat het op de goed terecht is gekomen.
Onderzoek uw landing pages en experimenteer
Marketing expertise en uw intuïtie zijn beide van groot belang voor het ontwikkelen van succesvolle landing pages. In tijden van alsmaar stijgende prijzen voor pay per click traffic en toenemende concurrentie online gaat echter niets boven goed uitgevoerd onderzoek. Door in een experiment verschillende versies van uw landingpages te vergelijken ontdekt u wat wel en niet werkt voor uw site. Wij helpen u graag bij het verhogen van het rendement op uw investering.
Wilt u advies bij het maken en optimaliseren van landing pages? Neem dan contact op voor een kennismaking.